یزدفردا: کتاب «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره‌گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» از ضرورت به کارگیری داوطلبان در کتابخانه‌ها می‌گوید و با بیان تجربیات جهانی و مزیت این به کارگیری ،نتایج و مزایای این راهکار را توضیح می‌دهد.

 «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره‌گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» نوشته «کارلا کمبل لن» با ترجمه مهری سالاری و نجمه سیددخت وارد بازار کتاب شده است. «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره‌گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» در ۱۰ فصل مباحثی مانند «جذب داوطلبان در کتابخانه»، «چرا افراد داوطلب می‌شوند»، «رسانه‌های اجتماعی و داوطلب شدن»، «سازمان‌های محلی حامی داوطلب»، «عوامل موفقیت مشارکت داوطلبانه» را تشریح می‌کند. در این کتاب داوطلب را افرادی می‌دانند که بدون حقوق، وقت و استعداد خود را وقف حمایت از برنامه‌ها و طرح‌های کتابخانه می‌کنند.

در کتاب «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره‌گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» به هفت مزیت جذب داوطلبان در کتابخانه اشاره و بیانیه ماموریت برای مشارکت داوطلبانه در کتابخانه تشریح شده و درباره سه فرضیه حضور داوطلبان در کتابخانه‌ها توضیح داده شده است. در بخشی از کتاب «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره‌گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» به مبحث پیشرفت‌های فناوری اشاره کرده است. در این بخش، گزاره استخدام داوطلب به‌صورت آنلاین و مشارکت داوطلبانه به‌صورت آنلاین و پاره‌وقت را تشریح شده است.

در فصل نخست این کتاب مخاطبان با مزایای جذب داوطلبان در کتابخانه، اینکه داوطلبان با خودشان ایده و انرژی ویژه می‌آوردند، داوطلبان ارتباطات خودشان را به اشتراک می‌گذارند، داوطلبان کتابخانه به‌طور طبیعی حامی کتابخانه می‌شوند صحبت شده است. کتاب «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره‌گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» در فصل دوم با عنوان «گرایش‌های داوطلبانه دورنما را تغییر می‌دهد» از تفاوت نسل‌ها و نسل خاموش، بومرها و نسل ایکس‌ها صحبت می‌کند.

در فصل سوم از انگیزه، شرح وظایف داوطلب، اساس بازخورد و حمایت، بروز مشکلات رایج صحبت می‌کند. در فصل چهارم درباره استخدام داوطلب، استخدام هدفمند و غیرفعال، صلاحیت‌ها و مزایای داوطلب و انواع استخدام‌های آنلاین و محلی توضیحاتی را ارائه کرده است. در فصل پنجم درباره گزینش موفق، مصاحبه، بررسی معرف، جلب مشارکت کارکنان و استراتژی پایداری و عوامل موفقیت در این زمینه را برمی‌شمارد. چگونه همه چیز انجام شود، پست‌های مربوط به مدیر کتابخانه، هئیت‌مدیره، ملاحظاتی برای مدیران مشارکت داوطلبانه و اینکه چه سمت‌هایی برای مشارکت داوطلبانه موجود است؟ و ساختار خدمات مشارکت داوطلبانه را مخاطبان در فصل ششم می‌توانند مطالعه کنند. در فصل هفتم به مسائل اداری و قانونی مانند اینکه قانون چیست؟ بهترین حامیان، شیوه‌های مختلف ارزیابی، برگشت سرمایه و اندازه‌گیری پیشرفت برای اهداف مشارکت داوطلبانه پرداخته شده است. در فصل هشتم درباره خلاصه‌ای از استراتژی مشارکت داوطلبانه با عناوینی مانند الگو مدیریت، برنامه‌ریزی، مشارکت کارکنان و حمایت مدیریت صحبت شده است.

کتاب «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره‌گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» در فصل نهم از فراخوانی برای اقدام و درباره گام‌های موثر برای شروع داوطلب شدن در کتابخانه و ارزیابی این مسیر صحبت می‌کند. در فصل دهم و پایانی درباره موضوعاتی مانند اینکه «داوطلب کار را درست انجام نمی‌دهد»، «اجازه جذب داوطلب»، «چطور داوطلبان ماهر را استخدام کنیم»، «رئیس کتابخانه و مسائل حمایتی مدیریت» و اینکه «چطور بدانیم که موفق بوده‌ایم» پرداخته شده است. در بخش فهرست منابع این کتاب تعاریفی از سازمان‌های محلی حامی داوطلب، شرکت خدمات ملی و اجتماعی، طرح داوطلبانه مجازی ارائه کرده است.

کتاب «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره‌گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» با شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۲۶۳ صفحه به بهای ۱۳۵ هزار تومان روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.‌

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا